KULTTUURILÄHTÖINEN vanhustyö

Kulttuurilähtöinen vanhustyö

Vanhuutta tarkastellaan kehityksellisenä kokemuksena

Hyvän vanhenemisen voimavaroja ovat
  • oma kieli
  • oman kulttuurisen ryhmän tavat ja perinteet
  • ammattiura
Kulttuuri määrittelee milloin henkilö on iäkäs
       - iältään vanha voi olla aktiivinen ja tuottava
       - eläkkeelle siirtyminen on merkinnyt vanhuuden alkamista
       - syntymäpäivien vietto on symboloinut vanhenemista
       - apuvälineistä on tullut heikentyvän ruumiin symboleita (silmälasit, kuulolaite, kävelykeppi)
       - vanhus tai vanha ihminen käsitetään eri-ikäisenä eri puolilla maailmaa

Länsimainen vanhuus on jaksotettu kolmanteen ja neljänteen ikään:
        - eläkkeelle siirtymisestä alkaa aktiivinen kolmas ikä
        - neljäs ikä on vaihe, jossa turvaudutaan enenevässä määrin muiden apuun

Vanhenemisen feminisaatio
        - naisten elämä eroaa miesten elämästä kaikkialla maailmassa
        - ikääntyvien naisten on vaikea löytää kulttuurisesti paikkaansa
        - naisten pidempi elinajanodote tulisi huomioida palvelujen suunnittelussa
        
Historia dokumenttien perusteella
        - 1600-luvun Englannissa tarvittiin laki, joka velvoitti pitämään huolta vanhemmista
        - monissa kulttuureissa oli käytäntönä tappaa yhteisön kannalta tarpeettomat vanhukset
        - vanhusmurhista on kuvauksia eskimoilta, pohjois-Siperiasta, 
           intiaaniheimoilta, Afrikasta ja Japanista

Omistukseen ja taloudelliseen valtaan perustuva vanhusten kunnioitus
        - voi olla rituaalin omaista, mutta ei todellista kunnioittamista
        - voi olla seremoniallista, ei joka päivä toteutuvaa arvostusta
        - tosiasiassa nuorempi sukupolvi käyttää valtaa (vrt. vanhat poliittiset johtajat)

Vanhuksiin kohdistuva yhteiskunnallinen arvon muutos
         - asema parempi esiteollisena aikana
         - heikkeni 1800-luvulla
         - yhteiskunnan kulttuuriset arvot ja ideologia kääntyivät vanhuutta vastaan
         - pessimistinen suhtautuminen alkoi lieventyä 1920-30 -luvuilla
         - ikääntyvät osoittavat arvonsa kertomuksilla; "työskentelin 40 vuotta rautateillä"

Kulttuurinen lähestymistapa
          - saamelaiset, syrjäseutujen vanhukset, etniset ryhmät ovat erilaisia ikäihmisiä
          - eristyneen asumisen vuoksi itsemäärääminen on etuoikeus
          - ovat tottuneet selviytymään itsenäisesti
          - kokemus valtaväestön kriittisestä suhtautumisesta maahanmuuttoon
            on pakottanut keksimään selviytymiskeinoja
          - omien verkostojen luominen, jotta kulttuuriset arvot säilyisivät

Tutustu seuraavaan linkkiin saamelaisuudesta:         
http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/pakaste2/sakaste/vanhustyo/saamelaisen-vanhustyon-            tyokalupakki

Sosiaalisen tuen merkitys ikääntyvien terveydelle
           - leskeytyminen ja ikätovereiden kuolema tuovat kriisejä
           - turvattomuuden ja arvottomuuden tunne kasvaa
           - usein menetykset ovat vanhuudessa suurempia ja lopullisempia kuin muina ikäkausina
           - vahva sosiaalinen tukiverkko puskurina on tärkeä menetyksiä vastaan

Maahanmuuttajataustaisten vanhusten sosiaalinen verkosto
           - kielivaikeudet ja sosiaalisen statuksen menetys luovat stressiä
           - kielikoulutukset on suunnattu yleensä nuoremmille
           - kielitaidon ja kansalaistaitojen puute estävät avun hakemisen
           - syrjintä uudessa kotimaassa voi aiheuttaa epäröintiä terveyspalvelujen käytössä
           - lähisukulaiset uudessa kotimaassa auttavat sopeutumaan
           - toisaalta syntyy riippuvuutta suvun antamaan taloudelliseen ja sosiaaliseen tukeen
           - lasten ja lastenlasten mukautuminen uuteen kotimaahan muuttaa suhdetta vanhukseen
             usein omasta kulttuurista poikkeavalla tavalla



Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOY.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.