Kulttuurilähtöinen vanhustyö
Vanhuutta tarkastellaan kehityksellisenä kokemuksena
Hyvän vanhenemisen voimavaroja ovat
- oma kieli
- oman kulttuurisen ryhmän tavat ja perinteet
- ammattiura
- iältään vanha voi olla aktiivinen ja tuottava
- eläkkeelle siirtyminen on merkinnyt vanhuuden alkamista
- syntymäpäivien vietto on symboloinut vanhenemista
- apuvälineistä on tullut heikentyvän ruumiin symboleita (silmälasit, kuulolaite, kävelykeppi)
- vanhus tai vanha ihminen käsitetään eri-ikäisenä eri puolilla maailmaa
- vanhus tai vanha ihminen käsitetään eri-ikäisenä eri puolilla maailmaa
Länsimainen vanhuus on jaksotettu kolmanteen ja neljänteen ikään:
- eläkkeelle siirtymisestä alkaa aktiivinen kolmas ikä
- neljäs ikä on vaihe, jossa turvaudutaan enenevässä määrin muiden apuun
Vanhenemisen feminisaatio
- naisten elämä eroaa miesten elämästä kaikkialla maailmassa
- ikääntyvien naisten on vaikea löytää kulttuurisesti paikkaansa
- naisten pidempi elinajanodote tulisi huomioida palvelujen suunnittelussa
Historia dokumenttien perusteella
- 1600-luvun Englannissa tarvittiin laki, joka velvoitti pitämään huolta vanhemmista
- monissa kulttuureissa oli käytäntönä tappaa yhteisön kannalta tarpeettomat vanhukset
- vanhusmurhista on kuvauksia eskimoilta, pohjois-Siperiasta,
intiaaniheimoilta, Afrikasta ja Japanista
Omistukseen ja taloudelliseen valtaan perustuva vanhusten kunnioitus
- voi olla rituaalin omaista, mutta ei todellista kunnioittamista
- voi olla seremoniallista, ei joka päivä toteutuvaa arvostusta
- tosiasiassa nuorempi sukupolvi käyttää valtaa (vrt. vanhat poliittiset johtajat)
Vanhuksiin kohdistuva yhteiskunnallinen arvon muutos
- asema parempi esiteollisena aikana
- heikkeni 1800-luvulla
- yhteiskunnan kulttuuriset arvot ja ideologia kääntyivät vanhuutta vastaan
- pessimistinen suhtautuminen alkoi lieventyä 1920-30 -luvuilla
- ikääntyvät osoittavat arvonsa kertomuksilla; "työskentelin 40 vuotta rautateillä"
Kulttuurinen lähestymistapa
- saamelaiset, syrjäseutujen vanhukset, etniset ryhmät ovat erilaisia ikäihmisiä
- eristyneen asumisen vuoksi itsemäärääminen on etuoikeus
- ovat tottuneet selviytymään itsenäisesti
- kokemus valtaväestön kriittisestä suhtautumisesta maahanmuuttoon
on pakottanut keksimään selviytymiskeinoja
on pakottanut keksimään selviytymiskeinoja
- omien verkostojen luominen, jotta kulttuuriset arvot säilyisivät
Tutustu seuraavaan linkkiin saamelaisuudesta:
http://www.sosiaalikollega.fi/hankkeet/pakaste2/sakaste/vanhustyo/saamelaisen-vanhustyon- tyokalupakki
- leskeytyminen ja ikätovereiden kuolema tuovat kriisejä
- turvattomuuden ja arvottomuuden tunne kasvaa
- usein menetykset ovat vanhuudessa suurempia ja lopullisempia kuin muina ikäkausina
- vahva sosiaalinen tukiverkko puskurina on tärkeä menetyksiä vastaan
Maahanmuuttajataustaisten vanhusten sosiaalinen verkosto
- kielivaikeudet ja sosiaalisen statuksen menetys luovat stressiä
- kielikoulutukset on suunnattu yleensä nuoremmille
- kielitaidon ja kansalaistaitojen puute estävät avun hakemisen
- syrjintä uudessa kotimaassa voi aiheuttaa epäröintiä terveyspalvelujen käytössä
- lähisukulaiset uudessa kotimaassa auttavat sopeutumaan
- toisaalta syntyy riippuvuutta suvun antamaan taloudelliseen ja sosiaaliseen tukeen
- lasten ja lastenlasten mukautuminen uuteen kotimaahan muuttaa suhdetta vanhukseen
usein omasta kulttuurista poikkeavalla tavalla
Abdelhamid, P., Juntunen, A., Koskinen, L. 2009. Monikulttuurinen hoitotyö. Helsinki: WSOYproOY.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.