KOMMUNIKOINTI
on vastavuoroista toimintaa.Viestin lähettäjä ja vastaanottaja toimivat vuorovaikutuksessa.
Kommunikoinnissa on tiedostettuja ja tiedostamattomia viestejä.
SANATTOMIA VIESTINTÄKEINOJA ovat
ilmeet, eleet, kehon asennot, etäisyys, läheisyys, katse
ELEILMAISU on ihmiselle luonnollinen tapa ilmaista itseään
eleet ja ilmeet opitaan ympäristöltä eikä niitä yleensä opeteta
Kommunikointitapoja on monenlaisia.
Yhden ja saman asian voi viestittää monella eri tavalla.
Kaikki ihmiset kommunikoivat jollakin tavalla keinojen vaihdellessa.
KOMMUNIKOINTIKYKY kehittyy lapselle aiemmin kuin kielellinen kyky
- luo edellytykset kielen kehitykselle
- kommunikoida voi ilman puhettakin
Kommunikoinnin ja kielen kehitys on aina pitkä prosessi
- esikielellinen kommunikointi
- kielellinen kommunikointi
- puhekommunikointi
KOMMUNIKOINNIN SISÄLTÖ
- riippuu ihmisten omasta kokemus- ja käsitemaailmasta
- käsitteiden ja sanojen sisältö on erilainen eri ihmisille
- jatkuvasti opimme uusia käsitteitä
- tuttu kokemus saa uuden sisällön eri tilanteissa
KOMMUNIKOINNIN MUOTO
- tyypillisin muoto on puhuminen
- puhe voi olla puutteellista tai puuttua kokonaan
puhetta tukee tai korvaa erilaiset menetelmät, joista käytettään kirjainlyhennettä
AAC eli Augmentative and Alternative Communication
- näitä menetelmiä ovat valokuvat, lehtikuvat,
piktogrammit (The Pictogram Ideogram Communication),
PCS-kuvat (Picture Communication Symbols),
piirrokset, Bliss-symbolit
Avusteinen kommunikointi
- graafinen kommunikointi
- apuvälineet
- koskettelu
- signaalimerkit
- merkit tuotetaan itse
- viittomat, eleet
- morsetus
- puhe
- kehon käyttö äänen lähteenä
- nauru, kiljahdus, äännähdys
- apuvälineillä tuotettu ääni
- lusikalla naputtelu, kellon soittaminen
- kehon liikkeisiin perustuvaa
- viittomat, käsien taputtaminen, vilkuttaminen
- kuva- ja symbolijärjestelmään perustuvaa
- kommunikointi aina avusteista
- tarvittaessa apuvälineet kommunikoinnin tukena
ELEIN JA VIITTOMIN kommunikointi
Eleet ja ilmeet ovat tyypillinen osa ihmisen kommunikointia.Viittomat ovat olleet ensimmäinen puhetta tukeva ja korvaava kommunikointimenetelmä Suomessa.
Keho, ilmeet ja eleet kulkevat mukanamme ja siten ne toimivat luonnollisina
kommunikointivälineinä myös viittomisessa.
TUKIVIITTOMAT tukevat puhetta
- yksittäiset viittomat lainataan viittomakielestä
- rinnalla käytetään aina puhetta
- viittomia voidaan myös yksinkertaistaa ja tehdä omia sovelluksia
VARHAISVIITTOMAT
- viittomia voidaan käyttää varhaisessa kehitysvaiheessa
tukemassa kielen yleistä oppimista
Puhetta korvaava keino voi olla väliaikainen tukien puheen kehitystä
tai siitä voi tulla puheen ja kommunikoinnin pääilmaisukeino.
Lapsella tulisi olla paljon palkitsevia kokemuksia VARHAISESTA VUOROVAIKUTUKSESTA
Lasta houkutellaan olemaan aktiivinen toimija:
- hypittely-, keinuttelu- ja kutitteluleikit
( Vedetään nuottaa, Kiinan keisari, Hiiri puuron keittää)
- kommunikoinnin harjoittelua lorujen rytmiä vaihtelemalla,
puhetta tauottamalla
- odotetaan lapsen vuoroa osoittaa aktiivisuutta omalla käyttäytymisellään
- lapsen tietoisuus omista käsistään on alku viittomien käytölle
- taputtelu käsillä, vartalon taputtelu, pöydän ja lattian taputtelu
Leikki- ja hoitotilanteissa kommunikoinnin tulisi toistua riittävän usein ja riittävän samanlaisena,
jotta lapsi oppii tunnistamaan, ennakoimaan ja ottamaan osaa yhteiseen vuorovaikutukseen.
Vauvaiässä lapsi ei opi asioita jäljittelemällä vaan TEKEMÄLLÄ
- viittomia tulee opettaa kädestä pitäen
- ne tulee liittyä käyttötilanteeseen
- kuulevalle lapselle viittomiin lisätään puheilmaisu
- aluksi viitotaan avainsana (keskeisin asia)
Kielellisen ilmaisun ja viittomistaitojen kehittyessä viittomia aletaan käyttää todellisen
kielellisen järjestelmän tavoin yhdistelemällä viittomia ja sanoja
- viittomien rinnalla käytetään yhä enemmän puhuttua kieltä
- viittomisilmaisua ei pidä lopettaa ennenkuin lapsi varmasti selviytyy
pelkän puheen avulla yhtä hyvin kuin viittomien ja puheen rinnakkaiskäytöllä
KOMMUNIKOINNIN VARHAISKUNTOUTUS on melko uusi maailmanlaajuisesti
- kuntoutuskokemuksia kertynyt vasta lyhyeltä ajalta
- tutkimusraportteja julkaistu vähän
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.