KASVUN tukeminen

KASVUN TUKEMINEN

Päiväkodin henkilöstö on vanhempien tai muiden lähihenkilöiden tukena lapsen kasvatustyössä.
Henkilöstö tuntee päivähoitoa säätelevät lait ja asetukset, sekä oman kunnan päivähoidon palvelurakenteen.

  • keskustele työharjoittelupaikassasi kunnan päivähoitojärjestelyistä ja siitä minkälaista palvelua harjoittelupaikkasi tarjoaa
  • mitä tarkoittaa subjektiivinen päivähoito-oikeus


SALASSAPITOVELVOLLISUUS

koskee jokaista päivähoidossa työskentelevää. 


Lapsen kanssa voi työskennellä moniammatillinen ryhmä, mutta vain vanhempien suostumuksella lasta koskevia tietoja voidaan siirtää eri toimijoiden välillä.

Vanhemmilla on aina oikeus olla mukana tietoa siirrettäessä.

Lastensuojelulaissa on mainittu ilmoitusvelvollisuus. Lapsen etu on aina ensisijainen ja lastensuojeluilmoituksen voi tehdä salassapitosäännöksien estämättä. Myöskään lapsen vanhemmat eivät voi estää tai kieltää ilmoituksen tekemistä.

  • katso THL:n eli terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sivuilta mitä siellä kerrotaan asioista, jotka johtavat lastensuojelutarpeeseen ja ilmoitukseen viranomaisille: 

https://www.thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/tyoprosessi/lastensuojeluilmoitus-ja-lastensuojeluasian-vireilletulo/lastensuojeluilmoitus

  • miten ilmoitus tehdään
  • minkälaiset yleiset salassapitovelvollisuuden säännöt ovat harjoittelupaikassasi


VARHAISKASVATUSSUUNNITELMA 

Asiakirja, jonka pohjana on varhaiskasvatuksen valtakunnalliset linjaukset.
Lyhenne VASU.


Asiakirjan teksti on pohjana kuntien ja kaupunkien omille varhaiskasvatussuunnitelmille.
Lisäksi jokainen päiväkoti tarkentaa yksikkönsä varhaiskasvatussuunnitelmassa toimintansa periaatteita.

  1. Valtakunnallinen Vasu-asiakirja
  2. Kuntien ja kaupunkien Vasu
  3. Yksittäisen päiväkodin Vasu

  • tutustu harjoittelupaikkasi Vasuun
  • voivatko vanhemmat/ lähihuoltajat vaikuttaa varhaiskasvatussuunnitelman sisältöön
  • jokaiselle lapselle tehdään oma Vasu; mainitse muutama asia mitä lapsesta suunnitelmaan kirjataan
  • miten vanhempien/ lähihuoltajien kanssa sovittua Vasun toteuttamista seurataan ja arvioidaan


HENKILÖKUNTA

Henkilökunnan myönteinen vuorovaikutus on tärkeä lähtökohta toiminnan suunnittelulle.

Päiväkodin arjen sujuvuus muodostuu suunnitteluajasta ja oman toiminnan arvioinnista.

Palaute työntekijöiden välillä tulisi olla välitöntä ja rakentavaa.

  • miten henkilöstön erityistaitoja ja -osaamista hyödynnetään toiminnassa
  • minkälaisia vastuualueita henkilökunnalla on ja näkyvätkö ne selkeänä työtehtävien jakamisena
  • miten henkilökunta hoitaa yhteistä hyvinvointiaan
  • miten ristiriitatilanteita puretaan

Käy työturvallisuuskeskuksen sivuilla tutkimassa vuorovaikutuksen ja palautteen merkitystä sekä ohjeita ristiriitojen käsittelyyn   www.ttk.fi/index.phtml?s=134 



PERUSHOITOTILANNE

Päiväkodeissa on laadittu hoidollisia, kasvatuksellisia ja opetuksellisia tavoitteita perushoitotilanteille.

Tavoitteiden tulisi näkyä arjen toiminnoissa.

  • miten turvallisuuteen liittyvät asiat toteutuvat päivän ohjelman suunnittelussa
  • miten lapsen pysyvät ihmissuhteet (hyvinvoinnista ensisijaisesti vastaava työntekijä) on hoitoympäristössä huomioitu
  • mitkä toimenpiteet mahdollistavat perushoitotilanteiden rauhallisuuden ja kiireettömyyden
  • miten lasten ohjaaminen itsenäiseen toimintaan toteutuu
  • miten aikuinen kohtaa lapsen aamulla ja päivähoidon päättyessä

Päivittäinen myönteinen palaute on tärkeää ja onnistumisiin tulee kiinnittää huomiota.
  • onko tämä tavoite selkeä arjen hoitotilanteissa harjoittelupaikassasi
  • onko aikuisilla riittävästi aikaa kuunnella lasta keskittyneesti, vastata kysymyksiin, pyyntöihin ja tunnetiloihin

Vanhempien/ lähihuoltajien ilmaisema uskonnollinen tai muu vakaumus tulee ottaa huomioon lapsen hoidossa ja kasvatuksessa.
  • miten harjoittelupaikkasi huomioi kulttuuriset ja elämänkatsomukselliset tarpeet

Tutustu Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilla olevaan tietoon kiusaamisen ehkäisemisestä
  • miten harjoittelupaikkasi ehkäisee kiusaamista
  • päiväkodin toimintasuunnitelma kiusaamistilanteissa


RUOKAILU

Ruokailusta tulee luoda myönteinen yhdessäolon tilanne, johon ei liity pakkoja tai rangaistuksia.

Hyviin tapoihin ohjaaminen ja toisten huomioiminen kuuluu ruokakulttuuriin.
  • miten etnisiä tai erityisruokavalioita huomioidaan harjoittelupaikassasi
  • minkälainen todistus edellytetään erityisruokavalion toteuttamiseksi

Mieti ruokailuhetken muita järjestelyjä
  • ruokatilan valmistelu
  • ruokahygienia
  • ruuan jakaminen
  • ruokahetken säännöt
  • ruokailun lopetus ja muihin toimintoihin siirtyminen


ULKOILU

Päivähoidossa ulkoilu on osa perushoidon ohjelmaa.

Liikkumalla lapsen tietoisuus omasta kehosta ja sen hallinnasta vahvistuu. 
  • minkälainen ulkovalvonnan suunnitelma on harjoittelupaikassasi
  • miten lasta opastetaan luonnon vaalimiseen ja siitä nauttimiseen
  • miten motorisia taitoja autetaan kehittymään ulkoilutilanteissa


LEPO

Riittävä lepo ja mahdollisuus rauhoittumiseen auttavat lasta jaksamaan päivähoidossa.

  • miten lepohetkessä lapselle osoitetaan läheisyyttä ja hellyyttä
  • onko unilelujen käyttö sallittu ja millä muilla tavoilla rauhoittumishetkeä edistetään
  • luetaanko kirjallisuutta ja onko se sisällöltään tunne-elämää rikastuttavaa
  • käytetäänkö musiikkia levon aikana
  • kuinka pitkä on valvovien lasten lepohetki
  • miten eri ikäryhmät on jaettu lepotiloihin


PUKEUTUMINEN

Pukeutumisessa harjoitellaan itsenäistä selviytymistä.

Aikuisella on mahdollisuus pukeutumistilanteissa antaa lapselle huomiota, syliä ja hellyyttä.
  • onko lapsella riittävästi aikaa selviytyä tuettuna ja kannustettuna pukeutumistilanteesta
  • miten säänmukaiseen pukeutumiseen ohjataan
  • miten lapsen kykyä huolehtia itsenäisesti vaatteistaan on helpotettu (korit, naulakot yms.)
  • miten motorisia taitoja voidaan harjoitella pukeutumisen yhteydessä
  • minkälainen ohjeistus on annettu vanhemmille lapsen vaatetuksesta hoitopäivän ajaksi (varavaatteet, lepohetken vaatetus, vuodenaikoja noudattava vaatetus) 


TAIDE JA LUOVUUS

Taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen on tärkeää. 

Kauneuden aistimukset syntyvät katselemisen, kuuntelemisen ja tuntemisen kautta.
  • minkälaisia esteettisen kokemisen mahdollisuuksia lapsilla harjoittelupaikassasi on
  • miten lapset itse saavat toteuttaa luovan ilmaisun taitojaan


LÄÄKEHOITO JA HYGIENIA

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on laatinut valtakunnallisen oppaan lääkehoidon toteuttamisesta julkisissa ja yksityisissä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköissä.

Hygieniasta huolehtiminen on tärkeää lapsen hyvinvoinnin kannalta.

  • kuka harjoittelupaikassasi vastaa lääkehuollon toteuttamisesta
  • oletko tutustunut ensiapu- ja pelastussuunnitelmaan

Päivähoidon allergiaohjeiden tulisi perustua kansalliseen allergiaohjelmaan www.allergia.com
  • tutustu ohjeisiin ja mieti harjoittelupaikkasi allergiajärjestelyjä

STM on julkaissut oppaan infektioriskien vähentämisestä päivähoidossa

  • mieti miten infektioriskiä torjutaan harjoittelupaikassasi
                 - pestäänkö lasten hampaita, miten se toteutetaan
                 - rajoitetaanko tutin käyttöä päivähoidossa
                 - pestäänkö leluja usein
                 - miten lapsia opetetaan toimimaan yskiessä ja aivastaessa
                 - millainen käsihygienian toimintajärjestys on wc-käynnillä
                 - ovatko käsipyyhkeet kertakäyttöisiä, vaihdetaanko kankaisia usein
                 - käytetäänkö käsihuuhdetta tai suojakäsineitä ja missä tilanteissa
                 - vaihdetaanko vaipat tietyssä paikassa, joka puhdistetaan jokaisen käyttökerran jälkeen
                 - jääkö henkilökunta herkästi pois töistä infektion ensioireiden ilmaannuttua
                 - ohjeistetaanko henkilökuntaa ja lapsia kynsienhuollossa
                 - miten tiloja puhdistetaan päivittäin
                 - miten lepotilat huolletaan ja puhdistetaan
                 - miten ruokapalvelualan omavalvontaohjeet toteutuvat
                 - kuinka monta aikuista jakaa ruokaa
                 - miten ruokaylijäämä varastoidaan (muualta kuljetettua ruokaa ei saa varastoida)                                                                                                                                                                                                                            

Varhaiskasvatuksen työntekijöille on myös Lapsi ja vanhempien alkoholin käyttö -opas, joka rohkaisee puuttumaan asioihin keskustelujen ja yhteistyön merkeissä 
  • keskustele harjoittelupaikassasi niistä käytännöistä, millä lapsen kasvua ja hoitoa turvataan alkoholille altistuneessa ympäristössä


TUETTU VARHAISKASVATUS

Erityislapsi tarvitsee erityistä hoitoa ja kasvatusta. 

Päivähoidon kuntouttavat menetelmät ovat yleisesti ajatellen kehitystä tukevia, hyödyllisiä toimintamalleja kaikille lapsille.

Jos lapsi kuitenkin tarvitsee runsaasti erityistukea kehitykselleen, voidaan lapselle järjestää paikka erityispäiväkodista.

Integroiduissa päiväkotiryhmissä lapset oppivat suvaitsevaisuutta ja arjessa pärjäämistä.
  • selvitä itsellesi käsitteet integraatio ja inkluusio
  • onko harjoittelupaikassasi erityislapsia


HARJOITTELUPAIKKASI

Pohdi työharjoittelupaikkasi ominaispiirteitä ja kasvatuksen erityisosaamista. 
Perustuuko toiminta jollekin metodille tai pedagogialle. 
Miten olet vahvistunut ammattiosaajana harjoittelusi aikana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.