Kasvun ammattitaitovaatimukset

Opiskelijat ovat kuvanneet päiväkodin työtehtävinä ammattitaitovaatimukset.

Työprosessin hallinta

Suunnitelmallinen työskentely

  • Askartelu, jossa tehtävien kautta seurataan ja tuetaan lasten motorisia taitoja yksilöllisin tavoittein
  • Ulkoiluhetki liikennepuistossa: lasten käytössä autoja ja polkupyöriä. Otetaan huomioon lasten iänmukainen kyky toimia ja hahmottaa ympäristöä. Pyörällä ja autolla ajaminen vaatii tiettyjä motorisia valmiuksia.
  • Tutustutaan kirjalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan, VASU, johon päivittäiset toiminnot perustuva.t
  • Suunnitelmaan on jokaiselle lapselle kirjattu oppimisen ja osaamisen tavoiotteita, esim. henkilökohtaiseen hygieniaan liittyen (kuivaksi oppiminen, potalla käynti, käsien pesu)



Työmenetelmien, -välineiden ja -materiaalin hallinta

Kasvun tukeminen ja ohjaaminen

  • Päivittäisten toimintojen toteuttaminen lapsen yksilöllisen kehityksen ja ikätason mukaisesti, esim. vessassa käynti, ulkoleikit, sisäleikit. Toimintahetkien soveltaminen eri tilanteisiin ja ympäristöihin.
  • Ulkoilu esim. metsässä, jossa lapsille kuvataan erilaisia luonnon asioita, joista keskustellaan myöhemmin. Askartelua varten kerätään luonnonmateriaaleja.
  • Luova toiminta piirtämällä ja maalaamalla. Lapsille annetaan erilaisia ideoita ja välineitä toteuttaa taiteen keinoin ajatuksiaan.
  • Vaatteiden riisuminen ja pukeminen. Lasta ohjataan ja neuvotaan kannustaen samalla oma-aloitteisuuteen.
  • Vaarallisten tilanteiden estäminen. Lapsia ohjataan ja kannustetaan sopiviin, turvallisiin leikkeihin siällä ja ulkona. Varmistetaan ympäristön turvallisuus esimerkiksi oikeilla leikkivälineillä.
  • Riitatilanteiden selvittäminen.
  • Erilaisten toimintahetkien ohjaaminen yhdessä työryhmän kanssa. Ohjaustilanteita ovat myös pienemmässä lapsiryhmässä toteutetut leikkihetket, esim. pelituokiot, satujen lukeminen, leikkiin osallistuminen.
  • Ympäristön pitäminen siistinä toiminnan jälkeen. Esim. tavaroiden kerääminen paikoilleen.
  • Ohjaajan kanssa toimintasuunnitelmaan tutustuminen ja sen toteuttaminen arkisessa työssä.

Terveyden, turvallisuuden ja toimintakyvyn huomioon ottaminen

  • Päiväkotiarjen toteuttaminen turvallisesti ja lapsen terveyttä edistävästi seuraavissa asioissa: syöminen, nukkuminen, säänmukainen pukeutuminen, ympäristön turvallisuus.
  • Hygienian ylläpitämisessä tärkeää: syömättä jääneet ruuat heitetään pois, edellisen päivän ruokia ei tarjoilla, kaikkia ruokamakuja tulisi maistaa huomioiden kuitenkin lapsen allergiat ja uskonto.
  • Erityisruokavaliot ja niiden noudattaminen.



Työn perustana olevan tiedon hallinta

Asiakkaan kasvun ja kehityksen tukemista koskevan tiedon hallinta

  • Huomioidaan miten lapsi kommunikoi muiden lasten ja aikuisten kanssa. Kuivaksi oppiminen. Tunteiden hallinta.
  • Tunnistaa eri ikävaiheiden kehityksen erityispiirteet.
  • On tietoinen lapsen elämäntilanteesta. Tiedonlähteenä vanhemmat, lähihuoltajat, tukiverkosto, muut sukulaiset, työyhteisö.
  • Lapsen leikit tukevat kehitystä. Mahdollistetaan ikäkauden mukainen toiminta.
  • Askartelu: hienomotoriikan harjoittelu, saksien käyttö. 
  • Mielikuvituksen, lorujen, laulujen, leikkien, tarinoiden hyödyntäminen arjen tilanteissa monipuolisesti.
  • Ryhmän lasten keskinäisten suhteiden huomioiminen.

 Terveyttä ja hyvinvointia koskevan tiedon hallinta

  • Suunnittelee toiminnan etukäteen ryhmän tarpeita ajatellen.
  • Kunnioittaa ja huomioi eri kulttuurien tarpeet toiminnassaan.
  • Ymmärtää liikunnan positiivisen terveysvaikutuksen ja huomioi sen mahdollisuudet lapsen arjessa.
  • Kannustaa monipuolisiin ruokatottumuksiin ravitsemussuositusten mukaan huomioiden allergiat ja etniset ruokavaliot.

Sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintajärjestelmää ja kasvatusalaa koskevan tiedon hallinta

  • On avannut ammatitaitovaatimukset työtehtävien kuvaukseksi.
  • On kirjoittanut lähihoitajan historiasta blogiinsa
  • Tutustuu työpaikan varhaiskasvatussuunnitelmaan.

Säädöksiä, määräyksiä, ohjeita ja toimintaperiaatteita koskevan tiedon hallinta

  • Tiedostaa lastensuojelun ilmoitusvelvollisuuden merkityksen ja voi keskutella ohjaajan kanssa itseään askarruttavista kysymyksistä liittyen lasten hyvinvointiin.
  • Osaa hyödyntää oppimaansa tietoperustaa työelämässä.

Oppimaan oppimista koskevan tiedon hallinta

  • Ymmärtää kasvun eri vaiheet ja huomioi eri ikäisten lasten tarpeita.
  • On tutustunut oppimiseen vaikuttaviin teorioihin ryhmätyöskentelynä.
  • Käyttää omaa blogiaan teoreettisen tiedon lähteenä, keskustelee ohjaajan kanssa lapsen kasvuun, kasvatukseen ja oppimiseen liittyvistä asioista.


Elinikäisen oppimisen avaintaidot

Oppiminen ja ongelmanratkaisu

  • Ilmestyy paikalle ajoissa, ilmoittaa asiallisesti poissaolostaan ja noudattaa sovittuja sääntöjä.
  • Osaa ottaa vastaan ja soveltaa työtehtäviin saamaansa palutetta.
  • On kiinnostunut hankkimaan tietoa omasta asiakkaastaan tai asiakasryhmästä.
  • Ratkaisee ongelmatilanteita, kuten erimielisyyksiä leikeissä, lapsen kotiasioita siltä osin kun ne vaikuttavat lapsen hyvinvointiin, ammatillisesti ja oma-aloitteisesti.
  • Osaa jutella ikäryhmille sopivalla tavalla
  • Osaa kohdata ja toimia sekä lasten että heidän vanhempiensa, lähihuoltajiensa kanssa.
  • Kohtelee kaikkia lapsia ja heidän vanhempiaan tasa-arvoisesti.
  • On perehtynyt yksikön turvallisuusasioihin ja toimii niiden mukaisesti.
  • Tarkkailee lapsia arkisissa toimissa kuten keinussa ja kiipeilytelineissä, ruokailussa ja leikeissä.






















Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.